جراحی پولیپ

یکی از دلایل جراحی بینی وجود توده های نرمی است  که معمولاً به شکل خوشه انگور آویزان یا قطره های اشک بوده و در مسیر مجرای تنفسی و سینوس ها قرار دارند. این زائده ها به عنوان پولیپ بینی شناخته شده اند و اگر فردی دچار این زائده شود ، عارضه هایی را تجربه می کند که خوشایند نیستند. بنابراین جهت رفع آن ، نیازمند جراحی پولیپ می باشند. اگر شما نیز درگیر چنین حادثهای شده اید ، پیشنهاد می دهیم این مطلب را مطالعه کنید ؛ دکتر نیلوفر تاری ، بهترین جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی در شهر زاهدان این مطلب را برای خوانندگان آن تهیه کرده است.

جراحی پولیپ

پولیپ بینی

آلرژی ، برخی اختلالات ایمنی خاص و عفونت های دوره ای ، عموماً دلیل بروز پولیپ های بینی می باشند. با اینکه پولیپ قادر به مسدود نمودن مسیرهای بینی و ایجاد مشکلات تنفسی ، عفونت های مکرر، اختلال در حس بویایی و عوارض دیگر می باشد ، اما در بسیاری از موارد هیچگونه علائمی ندارد. امکان ایجاد پولیپ بینی ، برای همه افراد وجود دارد اما بروز آن در میان افراد میانسال شایع تر از سایرین بوده جراحی پولیپ در این دسته افراد بسیار انجام می باشد.

علل ابتلا به پولیپ بینی 

  • عفونت سینوسی مزمن
  • آسم 
  • آلرژی به برخی داروهای شیمیایی مثل آسپرین و ایبوپروفن
  • عوامل ژنتیکی
  • عملکرد سیستم ایمنی 
  • واکنش خود ایمنی در عروق متوسط و کوچک (سندروم چرگ اشتراوس)
  • التهاب مخاط بینی (رینیت آلرژیک)

انواع جراحی پولیپ بینی

  1. جراحی پولیپکتومی: در این روش، پولیپ‌های بینی با استفاده از ابزارهای جراحی مخصوص حذف می‌شوند. این جراحی معمولاً برای پولیپ‌های بزرگتر توصیه می‌شود.
  2. جراحی سینوسکتومی: این جراحی برای حذف پولیپ‌های بینی و بازسازی عروق داخل سینوس‌های بینی انجام می‌شود. این روش ممکن است برای پولیپ‌های بینی که باعث انسداد سینوس‌های بینی شده اند، موثر باشد.
  3. جراحی فندوسکوپیک: در این روش جراحی، از ابزارهای فندوسکوپیک (تله‌متری) برای حذف پولیپ‌ها و تمیز کردن دقیق منطقه استفاده می‌شود. در این روش خونریزی کمتری اتفاق می افتد و نسبت به روش های دیگر دوره نقاهت کوتاه تری دارد.

توصیه می‌شود که قبل از تصمیم به جراحی پولیپ بینی، با یک متخصص گوش، حلق، بینی (ENT) یا متخصص جراحی بینی مشورت کنید تا بهترین روش جراحی را برای شرایط شما مشخص کند.

جراحی پولیپ بینی چه علائمی را از بین می برد؟

مواردی که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم ، از جمله شایع ترین علائم پولیپ هستند که با انجام عمل در آن ، این نشانه ها برطرف می شود.

  • خروپف حین خواب
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از بینی و پشت بینی
  • احساس درد در صورت و سر
  • عدم حس بویایی یا کاهش آن
  • احساس درد در دندان های بالا
  • احساس خارش در اطراف چشم ها
  • احساس فشار بر روی صورت و پیشانی

علائم پولیپ بینی 

پولیپ بینی معمولا با علائمی همچون احساس مسدود شدن مجرای بینی ، کاهش یا از دست دادن حس بویایی و آبریزش بینی شناسایی می شود. علائم شدید تر نیز با این انسداد همراه خواهد بود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد : 

  1. احتقان بینی : احساس گرفتگی یا مسدود شدن بینی موجب تنفس دشوار می شود. 
  2. آبریزش بینی : خارج شدن ترشحات از بینی نشانه ای از التهاب در بینی است. 
  3. از دست دادن حس بویایی : پولیپ با بستن راه تنفسی از رسیدن مولکول های بو به عصب های بویایی جلوگیری می کند.
  4. کاهش حس چشایی : شناسایی مزه مانند حس بویایی تحت تاثیر قرار می گیرد و احساس چشایی را مختل می کند.
  5. ترشحات پشت حلق : جمع شدن این ترشحات در پشت حلق سبب تحریک و ایجاد گلودرد می شود. 
  6. سردرد : زمانی که سینوس بسته باشد فشار ناشی از مسدودیت باعث سر درد می شود.
  7. خر و پف : ضایعه های داخل بینی (پولیپ ) مانع از گردش کامل هوا می شود. این اتفاق در هنگام خواب سبب باز ماندن دهان و پخش صدای آزاردهنده را به همراه دارد.
  8. احساس فشار در صورت یا سینوس : پولیپ حس فشار و تورم را در اطراف چشم و بینی به وجود می آورد. 
  9. عفونت سینوسی : بسته شدن مجاری و محبوس شدن ترشحات در سینوس ها باعث ایجاد عفونت خواهد شد. 

پروسه درمان پولیپ بینی

درمان غیر جراحی پولیپ با قطره های استروئیدی

در مواقع مراجعه به پزشک خوب و حاذق در زاهدان دکتر تاری و در صورت تشخیص پولیپ بینی قبل از توصیه به جراحی پولیپ ، اگر نوع آن خوش خیم باشد ، از یک نوع تکنیک درمانی با استفاده از قطره های استروئیدی درمان شما را آغاز می کند. این قطره در کنترل عارضه موثر بوده و می تواند در روند درمانی به بیمار کمک بسیار زیادی کند.

درمان غیر جراحی با قرص های استروئیدی

اگر شدت پولیپ شما کمی بیشتر باشد و با مصرف یک دوره قطره استروئیدی بهبود نیابد ،  بهترین پزشک در تهران دکتر نیلوفر تاری قرص های استروئیدی را تجویز کرده تا بتواند از شدت و التهاب این عارضه تا حد ممکن پیشگیری کند.

درمان غیر جراحی با دارو های دیگر

دارو های درمانی پولیپ به غیر از موارد استروئیدی و نیاز به جراحی پولیپ ، همچون دارو های ضد قارچ برای افراد مبتلا به آلرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، که تا از میزان و شدت این بیماری جلوگیری کند.

درمان با پولیپوکتومی

در انتها و در صورتی که هیچ یک از پروسه های درمانی تاثیری بر پولیپ بینی نداشته باشند ، جراح بینی توصیه خواهد کرد تا فرد تحت درمان پولیپوکتومی قرار گیرد. در این پروسه جراحی و درمان عارضه پولیپ ، با استفاده از دستگاه آندوسکوپیک و دیگر ابزار های مخصوص جراحی بافت و توده های اضافی نیز با دقت از داخل مجاری بینی برداشته می شوند.

جراحی پولیپ

چه زمانی برای جراحی پولیپ می بایست به جراح بینی در زاهدان مراجعه نمود؟

چنانچه علائمی که در بالا به آن ها اشاه کردیم به مدت 10 روز ادامه داشته باشد بیمار باید برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص در تهران دکتر تاری مراجعه نماید. علائم پولیپ بینی و سینوزیت مزمن شباهت بسیاری به علائم بیماری های دیگر دارد.

در صورت مواجهه با شرایط زیر سریعاً به پزشک مراجعه نمایید:

  1. التهاب شدید اطراف چشم ها
  2. وجود مشکل حاد در تنفس
  3. افزایش سردرد به همراه تب
  4. تشدید علائم بیماری به طور ناگهانی

سن مناسب برای انجام جراحی پولیپ بینی

سن مناسب برای انجام جراحی پولیپ بینی معمولاً بر اساس شدت علائم و شرایط بیمار تعیین می‌شود. اگر پولیپ‌های بینی باعث مشکلات تنفسی، عفونت‌های مکرر، سردرد، یا مشکلات دیگر شده باشند و مانع از روند عادی زندگی روزمره شما شده باشند، پس از ارزیابی توسط متخصص گوش، حلق، بینی (ENT)، ممکن است جراحی پولیپ بینی پیشنهاد شود. به طور کلی، برای بزرگسالان و نوجوانانی که علائم شدید دارند، جراحی پولیپ بینی مناسب است. عموماً این جراحی به افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود، اما در موارد خاص ممکن است در سنین کمتر نیز انجام شود. اگر شما از علائم پولیپ بینی رنج می‌برید، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا بهترین تصمیم برای شما اتخاذ شود.

نحوه تشخیص و جراحی پولیپ بینی

برای تشخیص پولیپ باید به یک پزشک متخصص یا جراح گوش و حلق و بینی خوب در زاهدان دکتر نیلوفر تاری مراجعه کنید، پزشک ابتدا برای بررسی بینی از یک چراغ قوه پزشکی استفاده می کند. اگر پولیپ با معاینه معمولی قابل تشخیص نبوده و در اعماق سینوس ها پنهان شده باشد جراح برای معاینه دقیق تر از روش آندوسکوپی استفاده می نماید. لازم به ذکر است که در برخی موارد برای تشخیص محل و سایز دقیق پولیپ ، نیاز به انجام سی تی اسکن و ام آر آی می باشد.

نحوه تشخیص این عارضه قبل از جراحی پولیپ در زاهدان

آندوسکوپی بینی: جراح ابتدا یک لوله باریک که در انتهای آن یک دوربین وجود دارد را وارد مجاری بینی می کند و با استفاده از این ابزار پزشک داخل بینی و سینوس ها را به خوبی مورد بررسی قرار می دهد.

سی تی اسکن: با تصویر های به دست آمده از دستگاه سی تی اسکن ، پزشک می تواند اندازه و محل دقیق پولیپ را حتی مشاهده کند.

آزمایش فیبروز کیستیک: اگر نیاز به جراحی پولیپ در کودکان باشد ، پزشک آزمایش فیبروز کیستیک را در ابتدا توصیه خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که ابتلای کودکان به این عارضه کاملا ارثی بوده که غدد تولید کننده مخاط ، اشک و عرق و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. این تست با استفاده از تعریق تعیین می کند عرق کودک به نسبت گذشته نمک طبیعی دارد یا میزان آن بیشتر است.

جراحی پولیپ

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

به توصیه بهترین جراح بینی در زاهدان ، چنانچه پولیپ بینی با سایر روش های درمانی رفع نشد و نیاز به جراحی کردن آن بود، فرد به منظور دستیابی به بهترین نتایج از آن ، بهتر است نکات مراقبتی ذیل را رعایت نموده و انجام دهد:

  • به هیچ عنوان در محیط هایی که پر گرد و غبار هستند قرار نگیرید.
  • از انجام فعالیت های شدید و سنگین برای حدود 7 روز بعد از جراحی خودداری کنید.
  • برای حمام کردن از آب خیلی داغ استفاده نکنید. زیرا ممکن است بینی با این کار دچار خونریزی شود.
  • در صورت بروز درد نگران نشده و مسکن های تجویز شده توسط بهترین پزشک دکتر نیلفوفر تاری را استفاده کنید و غیره.
  • از بینی خود در برابر هرگونه ضربه، حتی ضربه آرام محافظت نمایید؛ این مهم ترین کاری است که باید بعد از جراحی انجام دهید.
  • تحرک نداشتن ممکن است با خطراتی همچون لخته شدن خون در پاها و یبوست برای تان همراه باشد. لذا توصیه دکتر نیلوفر تاری به شما این است که بیشتر از 24 ساعت ابتدایی را به استراحت مطلق اختصاص ندهید.
  • این امکان وجود دارد که به دلیل وجود آثار مواد بیهوشی هنگام بلند شدن از جای خود دچار سرگیجه شوید؛ از همین رو بهتر است از فردی برای برخواستن از جای خود کمک بگیرید.
  • انجم فعالیت های شخصی و کارهای روزمره بعد از گذشت 24 ساعت مجاز بوده و منعی برای آن وجود ندارد.
  • از جمله مواردی که موجب کند شدن روند بهبودی بیمار بعد از جراحی پولیپ می شود، مصرف سیگار است. زیرا استعمال سیگار منجر به کوچک شدن ریز رگ های بینی می شود. لذا از مصرف سیگار به مدت 2 هفته بعد از جراحی بپرهیزید.
  • در این مدت زمان ( 2 هفته ) همچنین از قرارگیری در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید. زیرا این کار منجر به ملتهب شدن بینی و در نتیجه به تاخیر افتادن زمان بهبودی تان می شود.

آیا جراحی پولیپ بینی درد دارد؟

جراحی پولیپ بینی معمولاً با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌شود، بنابراین در طول عمل شما احساس درد ندارید. بعد از جراحی، ممکن است احساس خفیفی از درد در ناحیه بینی داشته باشید که با مصرف داروهای مسکن معمولاً این درد کنترل می‌شود.

پولیپ بینی باعث بوی بد دهان می شود ؟

بسته شدن مجاری تنفسی و التهاب سینوس ها می تواند منجر به رشد باکتری و عفونت در دهان و بینی گردد. این اتفاق یکی از علل بوی بد دهان خواهد بود. رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر اهمیتی که در پیشگیری از پولیپ بینی دارد برای کنترل بوی بد نامطبوع دهان نیز موثر است. 

پاسخ

دو × 3 =

تماس با دکتر