مراقبت های بعد از جراحی بینی

درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی : عمل بینی یکی از شایع ترین جراحی های زیبایی انجام شده توسط افراد در سراسر جهان بوده و رعایت نکات و دستورالعمل های بعد از آن تاثیر بسزایی در موفقیت آمیز بودن نتیجه این عمل زیبایی دارد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی چیست؟

بهتر است پیش از انجام جراحی بینی در رابطه با نکات و دستورالعمل های بعد از آن اطلاعات لازم را به دست آورید زیرا رعایت آن ها به بهتر سپری شدن دوران نقاهت و کاهش عوارض ناشی از جراحی بینی کمک می کند.

از جمله مراقبت های بعد از عمل بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغذیه بعد از جراحی بینی

  • بعد از جراحی بینی آثار مواد بیهوشی در افراد وجود داشته و ورود هرگونه مواد غذایی به معده ممکن است موجب ایجاد حالت تهوع در بیمار شود لذا بهتر است به مدت چند ساعت چیزی نخورید.
  • رژیم غذایی خود را از مواد غذایی فیبردار غنی کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت خودداری نمایید زیرا جویدن آن ها به بینی فشار وارد کرده و در نتیجه ورم بینی بیشتر خواهد شد.
  • سدیم موجود در نمک موجب تشدید تورم بینی می شود بنابراین از خوردن غذاهای پرنمک و پرادویه اجتناب کنید.

 

 

فعالیت بعد از جراحی بینی

  • در 3 روز ابتدایی هر یک ساعت به مدت 15 دقیقه بر روی بینی و نواحی دارام تورم کمپرس سرد قرار داده و این کار را در 3 روز بعدی این کار را با کمپرس گرم انجام دهید.
  • یک هفته را به استراحت مطلق بگذرانید با این کار قوای بدنی تحلیل رفته ناشی از خونریزی در حین جراحی بینی و وجود آثار مواد بیهوشی بازیابی خواهد شد.
  • به مدت یک ماه از رفتن به استخر و سونا خودداری کرده و فعالیت های ورزشی سنگین انجام ندهید.
  • از خم کردن سر به سمت پایین اجتناب کنید.

چسب زدن به بینی

بینی بعد از جراحی در موقعیت جدید قرار گرفته و باید در این موقعیت تثبیت شود به همین منظور پزشکان توصیه می کنند که بر روی بینی چسب بزنید.

چسب زدن به مدت 2 هفته نه تنها به تثبیت بینی در موقعیت جدید کمک می کند که موجب فرم گیری هر چه بهتر آن نیز می شود.

همچنین استفاده از چسب بینی به مدت 2 ماه در سریع تر کاهش یافتن ورم بینی موثر است.

 

 

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

برای خوابیدن بعد از عمل بینی، بهترین روش این است که سر خود را با استفاده از یک بالشت بالا نگه دارید. این کار باعث گردش خون بهتر در ناحیه سر و در نتیجه کاهش خونریزی می شود. از بالشت‌های نرم و راحت استفاده کنید و به موقعیت خوابیدن خود دقت کنید، از خوابیدن بر روی پهلو ها خودداری کنید. به پشت بخوابید تا از ایجاد فشار بر روی بینی جلوگیری شود. ممکن است نیاز باشد بینی را با استفاده از گاز استریل بپوشانید تا از خونریزی به هنگام خواب جلوگیری کنید. همچنین، به هنگام خواب حرکات زیاد و یهویی انجام ندهید تا بینی از ضربات احتمالی و ناخودآگاه در حین خواب، محافظت شود.

آیا بعد از جراحی بینی می توان استحمام کرد؟

تا یک هفته بعد از جراحی برای جلوگیری از خیس شدن گچ بینی باید از حمام کردن خودداری کنید.اما می توانید بدن خود را بشویید و برای تمیز کردن صورت خود از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید و مطمئن شوید رطوبت به بینی شما نمی رسد. بعد از برداشتن گچ بینی نیز تا مدتی مراقب باشید که آب با فشار بالا و به طور مستقیم به بینی بر خورد نکند و همچنین از آب بسیار داغ برای استحمام استفاده نکنید.

آیا باید بینی را بعد از عمل شستشو کرد؟

بله، پس از جراحی ، شستشوی دقیق و منظم بینی بسیار مهم است. اما باید این کار را با دقت و با رعایت توصیه‌های پزشک انجام دهید. پزشک ممکن است راهنمایی‌های خاصی را برای شستشو بینی پس از جراحی به شما ارائه بدهد. عموماً متخصصان برای شستشوی بینی محلول های نمکی را پیشنهاد می دهند. این امر به منظور خارج کردن خون آبه های باقی مانده، مرطوب نگه داشتن فضای داخلی بینی و همچنین تنفس راحت تر بعد از جراحی انجام می شود.

رابطه زناشویی بعد از جراحی بینی

حین رابطه جنسی هورمون های هیجان در فرد ترشح شده و جریان خون در سر و صورت او افزایش می یابد که این امر موجب تشدید تورم موجود در بینی خواهد شد لذا به مدت دو هفته از برقراری رابطه زناشویی خودداری نمایید.

پاسخ

5 + پانزده =

تماس با دکتر