جراحی انحراف بینی

بینی از چندین ساختار تشکیل شده است. استخوانی که قسمت بالای بینی را تشکیل می دهد ، دو غضروف زوج در پایین و بالای بینی قرار دارند که به آن ها غضروف های بالا و پایین گفته می شود. یک غضروف بزرگ هم در وسط بینی وجود دارد که در اصطلاح به آن تیغه میانی یا سپتوم می گویند. هنگامی که در اثر سانحه یا مادر زادی ، سپتوم بینی انحراف پیدا می کند ، فرد نیازمند جراحی انحراف بینی می شود. این پروسه جراحی بینی علاوه بر رفع عدم تقارن در صورت ، مسدودیت راه تنفس را نیز باز می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این موضوع با ادامه مقاله از دکتر نیلوفر تاری ، بهترین جراح بینی در زاهدان ، همراه باشید.

 

جراحی انحراف بینی _ دکتر نیلوفر تاری

 

بیماری که دچار مشکل انحراف بینی است ، در واقع سپتوم یا تیغه وسط بینی او به یک طرف منحرف بوده و میزان انحراف به اندازه ای است که موجب بروز مشکلات تنفسی و علائم بالینی در افراد می شود.

در واقع به کجی غضروف میانی بینی که موجب بروز مشکلات ظاهری و تنفسی در بینی می شود ، انحراف بینی گفته می شود.

دلایل انحراف بینی

انحراف و کجی بینی ممکن است مادرزادی باشد ؛ امکان دارد این غضروف به دلیل فشارهایی که در اثر تنگی رحم یا زایمان به جنین وارد می شود کج شده و انحراف پیدا کرده باشد. جهت رفع این عارضه ممکن است نیازمند جراحی انحراف بینی باشیم.

در برخی موارد کجی تیغه پس از زایمان و در فرآیند رشد بینی و در طی چندین سال اتفاق می افتد.

از دیگر مواردی که در کج شدن تیغه بینی موثر هستند می توان به ضربات وارد شده به بینی در کودکی اشاره کرد ؛ باید به شکستگی های بینی در کودکی که در اثر ضربه ایجاد می شوند توجه ویژه کرده و آن ها را جدی گرفت ، زیرا در صورت عدم درمان به موقع منجر به انحراف تیغه وسط بینی خواهند شد.

آیا انحراف بینی ارثی و ژنتیکی است؟

همانطور که دکتر بینی خوب زاهدان اشاره کرد ، انحراف بینی یکی از مشکلات زیبایی و سلامتی است که می تواند به صورت ارثی و ژنتیکی به فرزندان منتقل شود. این انحراف ممکن است از نظر شکل و اندازه بینی یا نسبت به سایر اجزای صورت وجود داشته باشد. اما خیلی افراد می پرسند ، آیا این انحراف وابسته به ژنتیک است یا نه؟

در واقع ، موضوع انحراف بینی از دو جنبه می‌ تواند مورد بررسی قرار گیرد: انحراف بینی ارثی و انحراف بینی غیر ارثی یا غیر ژنتیکی.

در بعضی موارد ، انحراف بینی می‌ تواند به صورت ارثی از نسل به نسل منتقل شود. این اختلال به عنوان انحراف بینی ارثی شناخته می‌ شود و ممکن است به عنوان بخشی از ترکیبی از اختلالات ژنتیکی بزرگتر اتفاق بیفتد که به طور کلی ، به عنوان سندرم‌ های انحراف بینی شناخته می‌ شوند.

علاوه بر انحراف بینی ژنتیکی ، عوامل غیر ژنتیکی مانند محیط و سایر عوامل نیز می‌ توانند به انحراف بینی منجر شوند. به عنوان مثال ، ضربه‌ های شدید به بینی ، عوارض جراحی ، عوامل محیطی مانند اعتیاد به مواد مخدر ، سیگار کشیدن ، یا استفاده از مواد شیمیایی مخرب و غیره می‌ توانند باعث تغییر شکل بینی شوند.

در نتیجه ، می‌ توان گفت که انحراف بینی هم می‌ تواند ارثی باشد و هم می‌ تواند نتیجه عوامل غیر ژنتیکی باشد. برای تشخیص دقیق تر و تعیین درستی علت انحراف بینی ، مشاوره با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در زاهدان یا جراح پلاستیک استفاده از ابزارها و تست‌های مناسب لازم است.

انحراف بینی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

بنا به فرموده بهترین جراح بینی زاهدان ، کج شدن یا انحراف در بینی علاوه بر مشکلاتی که در ظاهر افراد ایجاد می کند ، ممکن است سبب مشکلات تنفسی نیز شود. مشکلات ایجاد شده این اختلال نظیر موارد زیر است:

کج شدن تیغه وسط بینی که سبب مسدود شدن یک یا دو حفره بینی می شود.

در صورتی که تیغه وسط بینی و ساختار خود بینی هر دو در یک راستا انحراف داشته باشند ، تنها مشکل فرد ، انحراف در ظاهری بینی است و مشکلات تنفسی ندارد.

انحراف هرم بینی و تیغه وسط بینی ؛ این انحراف نیز در ظاهر و سلامت تاثیر می گذارد.

عارضه مذکور ، مشکلات دیگری علاوه بر مسدود شدن راه تنفسی ایجاد می کند. این مشکلات نیز نظیر موارد زیر هستند:

  • گرفتگی مجاری سینوس و در نتیجه تشدید سینوزیت
  • درد در ناحیه صورت
  • خر و پف
  • آپنه خواب
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • خشک شدن بینی درنتیجه خون ریزی
  • سوزش گلو
  • عفونت گوش به طور مکرر
  • سردرد
  • ترشحات خلطی در پشت گلو
  • تغییر صدا ( صدا تو دماغی)
  • عدم خواب راحت ( جهت تنفس بهتر تنها به یک سمت راحت تر می خوابد)

جراحی انحراف بینی _ دکتر تاری

چگونه انحراف بینی در زاهدان جراحی می شود؟

در صورتی که فرد جهت رفع مشکل انحراف در بینی خود ، نیازمند عمل جراحی انحراف بینی باشد ، این روش به ترتیب مراحل زیر انجام می شود:

ابتدا فرد به روش بیهوشی عمومی ، بیهوش می شود.

سپتوم بینی برش خورده می شود و استخوان یا غضروف منحرف شده که سبب مسدود شدن مجاری تنفس شده است از بینی خارج شده یا به سرجای خود باز می گردند.

در صورتی که علاوه بر رفع انحراف بینی ، فرد درخواست عمل زیبایی نیز داشته باشد ، این تغییرات بعد از رفع انحراف ، ایجاد می شوند.

تشخیص انحراف بینی در زاهدان

پزشک در درجه اول ، برای تشخیص این مشکل از معاینه بالینی بهره گرفته و سپس اقدامات پاراکلینیکی ، همچون آندوسکوپی بینی و سینوس و سی تی اسکن را انجام داده و در صورت وجود انحراف برای درمان انحراف بینی اقدام می کند.

باید بگوییم که درمان دارویی و موارد دیگری همچون « جراحی بینی با لیزر » هیچ تاثیری در برطرف کردن این مشکل نداشته و تنها راه درمان آن جراحی می باشد.

چه افرادی نیازمند جراحی انحراف بینی هستند؟

در ابتدا باید بگوییم که همه انحرافات موجود در تیغه بینی نیاز به جراحی ندارند و تنها افرادی که دارای شرایط زیر هستند ، ملزم به انجام جراحی انحراف بینی می باشند:

  • وجود انحراف موجب عدم تقارن بینی شود.
  • تنفس فرد با اشکال روبرو شده و فرد دچار آسیب های تنفسی شده باشد.
  • ظاهر بینی تحت تاثیر قرار گرفته و کج شده باشد.
  • انحراف موجب گرفتگی یک طرفه یا دو طرفه و همچنین بروز سینوزیت در فرد شده باشد.

عوارض جراحی انحراف بینی

از آن جا که در این عمل ، بینی برش خورده و ساختار بینی دستخوش تغییرات می شود ، طبیعی است که متقاضی بعد از خارج شدن از دوره ریکاوری دچار عوارض کوتاه مدت ناشی از عمل شود. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • تورم
  • کبودی (این عارضه در همه افراد ایجاد نمی شود.)
  • احساس گیجی و سرگیجه
  • احساس درد

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

تاکنون با عوارض این جراحی و روند آن آشنا شدید ؛ اکنون راه هایی جهت جلوگیری از این عوارض یا رفع آن ها به شما خواهیم گفت. در ادامه این مراقبت ها را شرح می دهیم.

  • کاهش تورم و کبودی ، مراقبت بعد از جراحی انحراف بینی

استفاده از کمپرس آب سرد ، به ویژه در 24 ساعت اول بعد از عمل ، به روند کاهش تورم سرعت می بخشد و از کبودی زیر چشم ، جلوگیری می کند.

از دیگر مراقبت هایی که در کاهش تورم و کبودی تاثیر دارد ، پیاده روی است. پیاده روی گردش خون را در بدن بهبود بخشیده و تورم صورت و بینی را کاهش می دهد. درنظر داشته باشید که این پیاده روی نباید سبب بالا رفتن ضربان قلب شما شود.

  • نحوه ایستادن ، مراقبت بعد از جراحی انحراف بینی

در 24 ساعت اول ممکن است دچار سرگیجه باشید ، اگر چنین است ، پیشنهاد می دهیم هنگام ایستادن از شخصی کمک بگیرید و سریع بلند نشوید. همچنین نوشیدن آب نیز به برطرف شدن این حس در شما کمک می کند.

  • مصرف مسکن ، مراقبت جراحی انحراف بینی

درد بعد از عمل بینی ، طبیعی است. اما پزشک جهت کاهش درد داروی مسکن تجویز می کند. داروها را مطابق دستور پزشک مصرف کنید.

هزینه جراحی انحراف بینی در زاهدان

چنانچه جراحی صرفا جهت برطرف کردن مشکل انسداد و گرفتگی بینی انجام شود ، بیمه هزینه آن را متقبل خواهد شد ، اما در صورتی که بیمار تمایل به اصلاح همزمان کجی ظاهری بینی داشته باشد ، جزو جراحی های زیبایی محسوب شده و مشمول بیمه نمی شود.

پاسخ

چهار × چهار =

تماس با دکتر