سپتوپلاستی

سپتوپلاستی که نام دیگر جراحی انحراف بینی است یک فرآیند جراحی بینی درمانی است که در جهت برطرف کردن انحراف تیغه بینی که سپتوم نام دارد به کار گرفته می شود. انحراف بینی زمانی ایجاد می شود که غضروف ما بین دو سوراخ بینی که موجب جدایی آن ها می شود خارج از محل خود قرار گرفته و به یک سمت منحرف باشد. در چنین وضعیتی مشکلات عدیده ای همچون خون دماغ شدن، مشکلات تنفسی و غیره در فرد بروز می نماید. در ادامه دکتر نیلوفر تاری ، جراح بینی در زاهدان ، اطلاعات بیشتری در این باره ارائه می دهد. از این رو توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

سپتوپلاستی _ دکتر نیلوفر تاری

هدف اصلی از جراحی سپتوپلاستی

هدف اصلی از انجام جراحی انحراف بینی هم تراز کردن سپتوم یا غضروف میانی بینی به منظور بهبود بخشیدن به عبور و مرور و مسیر جریان هوا در داخل بینی می باشد. این جراحی تحت بیهوشی عمومی صورت گرفته و به طور معمول فرآیندی سرپایی می باشد.

دلیل انحراف تیغه بینی چیست؟

سپتوم ممکن است به طور مادرزادی و از بدو تولد منحرف بوده یا انحراف موجود در آن بر اثر ضربه طی حادثه ای همچون تصادف یا در خلال انجام یک ورزش رزمی همچون بوکس ایجاد شده باشد.

یکی از راه های عبور هوا در اکثر افرادی که دچار انحراف سپتوم هستند ، کوچک تر بودن یک حفره به نسبت دیگری است که این امر موجب بروز مشکلات تنفسی در آن ها می شود. درد صورت و خون دماغ شدن های مکرر می تواند نشانه انحراف بینی باشد و تنها راه موجود برای اصلاح وضعیت سپتوم ، عمل سپتوپلاستی می باشد.

نحوه انجام سپتوپلاستی در زاهدان

قبل از توضیح چگونگی جراحی انحراف بینی باید این نکته را بگوییم که افراد پیش از جراحی ملزم به رعایت نکاتی همچون عدم مصرف داروهایی همچون آسپرین که موجب افزایش ریسک خونریزی در حین جراحی می شود هستند که دکتر نیلوفر تاری ، بهترین جراح بینی زاهدان تمام این نکات را خدمت تان توضیح خواهند داد.

پزشک برای انجام  سپتوپلاستی ابتدا شما را تحت بیهوشی عمومی قرار داده، سپس به منظور دسترسی به سپتوم اقدام به ایجاد برش در یک طرف بینی می کند. در مرحله بعدی غشای سلولی که یک نوع لایه پوششی بوده و وظیفه آن محافظت از سپتوم است را با ابزارهای خاص بالا می برد. در نهایت سپتومی که دچار انحراف شده است را به جایگاه صحیح خود هدایت می نماید و اقدام به حذف تمامی موانع اعم از غضروف و استخوان اضافی می نماید. در آخر لایه مخاطی به مکان اولیه و اصلی خود بازگردانده شده و در صورت نیاز بخیه ای به منظور نگه داشتن سپتوم و غشای مخاطی در محل خود زده می شود.

در رابطه با مدت زمان لازم برای انجام این عمل جراحی باید بگوییم که این ناهنجاری ها و مشکلات موجود در بینی می باشد که زمان عمل را تعیین می کند با این وجود به طور کلی می توان گفت که این عمل جراحی چیزی حدود 20 دقیقه تا 1 ساعت به طول می انجامد.

مزایای سپتوپلاستی

پس از جراحی انحراف بینی ، بیمار دچار کمی گرفتگی و تورم می شود ؛ با این حال در این دوران نیز می تواند باز شدن جریان هوا را در مجاری تنفسی خود احساس کند. از مزایای این عمل درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبود تنفس

عملکرد تنفسی از مجاری هوایی که اکنون باز شده است ، انجام می شود.

• بازیابی حس چشایی و بویایی

در مواردی ، انسداد بینی می تواند مشکلات چشایی و بویایی ایحاد کند. بعد از درمان در برخی موارد ، حس بویایی و چشایی بیمار نیز باز می گردد.

• کاهش عفونت های سینوسی ، سردرد و خون ریزی

یکی از عوامل مهم عفونت های سینوسی مسدودیت حفره های بینی و عدم خارج شدن ترشحات بینی است. بعد از سپتوپلاستی ، مجاری تنفسی باز شده و اجازه خروج ترشحات سینوسی را می دهد. بدین ترتیب گرفتگی بینی ، عفونت و سردرد ناشی از فشار از بین می رود.

• افزایش کیفیت خواب

هنگام خواب ، حداکثر جریان هوا از طریق بینی انجام می شود و کیفیت از دست رفته خواب ، مجددا باز می گردد. همچنین عواملی نظیر خرخر کردن  و آپنه خواب ( وقفه تنفسی ) در صورتی که مرتبط با مشکل بینی باشد،  به طور کامل از بین می رود.

مدت زمان عمل سپتوپلاستی در زاهدان

میزان تغییراتی که طی جراحی انحراف بینی انجام می شود در مدت زمان انجام پروسه موثر است. هر چه دامنه این تغییرات گسترده تر باشد ، مدت زمان عمل انحراف بینی نیز بیشتر است. در مواقعی که بخش هایی از استخوان و غضروف برداشته شده و با تغییر شکل ، مجددا در موقعیت مناسب جایگذاری می شوند ، غشای مخاطی نیز بلند خواهد شد. در چنین مواقعی زمان انجام پروسه طولانی تر است. به طور کلی این پروسه حدود 30 تا 90 دقیقه زمان لازم دارد.

هفده − چهارده =

تماس با دکتر