جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ : به توده های نرمی که معمولاً به شکل خوشه انگور آویزان یا قطره های اشک بوده و در مسیر بینی و سینوس ها قرار دارند، پولیپ بینی گفته می شود.

آلرژی، برخی اختلالات ایمنی خاص و عفونت های دوره ای عموماً دلیل بروز پولیپ های بینی می باشند.

با اینکه پولیپ قادر به مسدود نمودن مسیرهای بینی و ایجاد مشکلات تنفسی، عفونت های مکرر، اختلال در حس بویایی و عوارض دیگر می باشد اما در بسیاری از موارد هیچگونه علائمی ندارد.

امکان ایجاد پولیپ بینی برای همه افراد وجود دارد اما بروز آن در میان افراد میانسال شایع تر از سایرین می باشد.

جراحی پولیپ

پولیپ بینی چه علائمی دارد؟

مواردی که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم از جمله شایع ترین علائم پولیپ بینی می باشند:

• آبریزش از بینی و پشت بینی
  • احساس درد در صورت و سر
  • گرفتگی مداوم بینی
  • عدم حس بویایی یا کاهش آن
  • خرناس حین خواب
  • احساس فشار بر روی صورت و پیشانی
  • احساس درد در دندان های بالا
  • احساس خارش در اطراف چشم ها

چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود؟

چنانچه علائمی که در بالا به آن ها اشاه کردیم به مدت 10 روز ادامه داشته باشد بیمار باید برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه نماید.

علائم پولیپ بینی و سینوزیت مزمن شباهت بسیاری به علائم بیماری های دیگر دارد.

• در صورت مواجهه با شرایط زیر سریعاً به پزشک مراجعه نمایید:
  1. التهاب شدید اطراف چشم ها
  2. وجود مشکل حاد در تنفس
  3. افزایش سردرد به همراه تب
  4. تشدید علائم بیماری به طور ناگهانی

نحوه تشخیص پولیپ بینی

برای تشخیص پولیپ باید به یک پزشک متخصص یا جراح گوش و حلق و بینی خوب مراجعه کنید، پزشک ابتدا برای بررسی بینی از یک چراغ قوه پزشکی استفاده می کند.

اگر پولیپ با معاینه معمولی قابل تشخیص نبوده و در اعماق سینوس ها پنهان شده باشد جراح برای معاینه دقیق تر از روش آندوسکوپی استفاده می نماید.

لازم به ذکر است که در برخی موارد برای تشخیص محل و سایز دقیق پولیپ ، نیاز به انجام سی تی اسکن و ام آر آی می باشد.

جراحی پولیپ بینی

چنانچه اندازه پولیپ بینی به حدی بزرگ باشد که موجب انسداد راه تنفسی شده باشد تنها راه حل برای برطرف کردن آن، جراحی می باشد.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

چنانچه پولیپ بینی با سایر روش های درمانی رفع نشد و نیاز به جراحی کردن آن بود، فرد به منظور دستیابی به بهترین نتایج از آن، بهتر است نکات مراقبتی ذیل را رعایت نموده و انجام دهد:

• از بینی خود در برابر هرگونه ضربه، حتی ضربه آرام محافظت نمایید؛ این مهم ترین کاری است که باید بعد از جراحی انجام دهید.
  • تحرک نداشتن ممکن است با خطراتی همچون لخته شدن خون در پاها و یبوست برای تان همراه باشد. لذا توصیه دکتر نیلوفر تاری به شما این است که بیشتر از 24 ساعت ابتدایی را به استراحت مطلق اختصاص ندهید.
  • این امکان وجود دارد که به دلیل وجود آثار مواد بیهوشی هنگام بلند شدن از جای خود دچار سرگیجه شوید؛ از همین رو بهتر است از فردی برای برخواستن از جای خود کمک بگیرید.
  • انجم فعالیت های شخصی و کارهای روزمره بعد از گذشت 24 ساعت مجاز بوده و منعی برای آن وجود ندارد.
  • از انجام فعالیت های شدید و سنگین برای حدود 7 روز بعد از جراحی خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان در محیط هایی که پر گرد و غبار هستند قرار نگیرید.
  • از جمله مواردی که موجب کند شدن روند بهبودی بیمار می شود، مصرف سیگار است. زیرا استعمال سیگار منجر به کوچک شدن ریز رگ های بینی می شود. لذا از مصرف سیگار به مدت 2 هفته بعد از جراحی بپرهیزید.
  • در این مدت زمان ( 2 هفته ) همچنین از قرارگیری در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید. زیرا این کار منجر به ملتهب شدن بینی و در نتیجه به تاخیر افتادن زمان بهبودی تان می شود.
  • برای حمام کردن از آب خیلی داغ استفاده نکنید. زیرا ممکن است بینی با این کار دچار خونریزی شود.
  • در صورت بروز درد نگران نشده و مسکن های تجویز شده توسط پزشک را استفاده کنید و غیره.

Call Now Buttonتماس با دکتر